אביגדור ליברמן לראשי המפלגות האחרות: " יש לעצור את הכרסום בסטטוס קוו בנושא דת ומדינה"

אביגדור ליברמן לראשי המפלגות האחרות: " יש לעצור את הכרסום בסטטוס קוו בנושא דת ומדינה"

מכתב פתוח של יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, לראשי המפלגות השונות על מנת לקדם אמנה בנושא דת ומדינה

לשון המכתב:

בשנים האחרונות אנו עדים לכרסום הולך וגדל בסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה ובניסיונות בלתי פוסקים מצד המפלגות החרדיות לכפות על הציבור החילוני-מסורתי בישראל אורח חיים בעל צביון דתי-חרדי. כנבחרי ציבור, איננו יכולים לאפשר למציאות זו להמשיך להתנהל על מי מנוחות ועלינו לעשות כל שביכולתנו על מנת לשנותה. למרות השוני והפערים האידאולוגים בינינו בנושאים מדיניים-ביטחוניים וכלכליים-חברתיים, אני סבור כי בסוגיות דת ומדינה אנו מחזיקים בתפיסת עולם דומה.

 

אני קורא לכם לחתום על אמנה משותפת, בנושא דת ומדינה על מנת למנוע מהמפלגות החרדיות לנצל את חילוקי הדעות בינינו ולסחור בנושאי דת ומדינה. לא משנה איזו קואליציה תקום, לא משנה מי יעמוד בראש אותה קואליציה, כל המפלגות הציוניות תתחיבנה לא לוותר ולא לסטות מהאמנה המשותפת, ולא לאפשר מקח וממכר בנושאי דת ומדינה על פי הסעיפים המפורטים להלן:

 

  1. גיוס בני ישיבות – אנו דורשים להעביר את חוק גיוס בני הישיבות מיד עם כינונה של הכנסת הבאה, בנוסח שהוכן על ידי ראשי מערכת הביטחון ועבר בקריאה ראשונה במליאת הכנסת וללא שינויים.

 

  1. עבודות חיוניות בשבת – כולנו אוהבים את השבת, אבל קדושת החיים היא מעל הכל. גם על פי ההלכה, "פיקוח נפש דוחה שבת". לכן, על פי כלל זה, יש לאפשר עבודות חיוניות גם בשבת.

 

  1. גיור – עד תחילת שנות ה- 90 רבני ערים היו רשאים לקיים גיורים. בסוף שנות ה- 90 סמכות זו עברה למערך הגיור הנמצא תחת מועצת הרבנות הראשית לישראל. ב- 2 בנובמבר 2014 התקבלה בממשלה החלטה מס' 2147 להקמת מותבי גיור מקומיים. ב- 5 ביולי 2015, עם הקמת הממשלה ה- 34 בוטלה החלטה זו, במסגרת ההסכמים הקואליציונים שנחתמו עם המפלגות החרדיות. אנו דורשים להשיב לתוקפה את החלטה 2147. כפי שאנו סומכים על רבני ערים בנושאי כשרות, קבורה ונישואין, כך ניתן לסמוך עליהם בנושא גיור כהלכה.

 

  1. נישואים אזרחיים – מזה שנים רבות אנו נלחמים להעברת חוק המכיר בנישואים אזרחיים בישראל. אולם, בשל סירובן של המפלגות החרדיות, נאלצים צעירים וצעירות לטוס לקפריסין או לבולגריה על מנת להינשא. בכל רגע נתון משרתים בצה"ל כ- 5,000 חיילות וחיילים שאינם מוכרים כיהודים על פי ההלכה. הם רשאים להילחם ולמות למען ביטחון מדינת ישראל, אבל אינם רשאים להינשא במדינת ישראל. מצב זה חייב להפסק. אנו בעד יהדות שקיבלה לשורותיה את רות המואביה ונגד יהדות שאינה מאפשרת לאזרחיה הנאמנים לבוא בברית הנישואין כמו בכל מדינה מתוקנת.

 

  1. פתיחת מרכולים בשבת – אנו מתנגדים לכל ניסיון או התערבות של שר כזה או אחר לסגירת מרכולים בשבת במקומות בהם רוב האוכלוסייה חילונית ו/או באזורי תעשייה ומסחר שממילא מרוחקים משכונות מגורים. למען הסר ספק, אנו נתנגד לפתיחת עסקים בשבת בבני ברק או בבית"ר עילית. דין ראש פינה ואילת אינו כדין בני ברק ובית"ר עילית. אנו דורשים הפרדה מוחלטת בין השלטון המרכזי לבין השלטון המקומי בכל הקשור לסוגיות הלכתיות. הסמכות הבלעדית להורות על סגירה או פתיחה של מרכולים תהיה של ראש העיר וזאת כאמור על פי אופי הקהילה.

 

  1. תחבורה ציבורית בשבת – אנו נפעל למען הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, כפי שהיא פועלת בעיר חיפה מזה שנים. זאת על מנת לאפשר לאזרחים שאין ברשותם רכבים פרטיים להגיע למקומות בילוי גם בשבתות ובחגים. גם כאן אין מקום להתערבות של השלטון המרכזי ויש לאפשר לשלטון המקומי בכל ישוב להחליט, על פי אופי הקהילה, האם תופעל בישובו תחבורה ציבורית בשבת.

 

  1. מועצות דתיות - ב- 13 בספטמבר 1992 מינה ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל את שר המשפטים לשעבר, חיים צדוק ז"ל, לעמוד בראש ועדה ("ועדת צדוק") "לבדיקת המועצות הדתיות ותיפקודן". הועדה הגישה את מסקנותיה ביולי 1993 ובין היתר המליצה על צמצום משמעותי במספר המועצות הדתיות, יושבי הראש, סגנים בשכר ורבני ערים. בנוסף המליצה הועדה על הקמת "אגדי מועצות-דתיות לשירותים ספציפיים" בכל עיר, שיעניקו שירותי דת לתושבים. מיותר לציין כי רוב המלצות הועדה לא יושמו. המועצות הדתיות הפכו לסניפי מפלגות שלא משרתים את הציבור ואין כל הצדקה לקיומן במתכונת הנוכחית. אנו נדרוש שבכל עיר ועיר תוקם מחלקה לשירותי דת בעיריה בדומה למחלקות חינוך, תרבות ורווחה. 

 

אלו עיקרי האמנה על פי תפיסת "ישראל ביתנו". אני קורא לכם לפתוח בדיאלוג על מנת להגיע לנוסח מוסכם עליו נחתום לפני מועד הבחירות.

 

 

                                                                

                                                                                                בכבוד רב,

 

                                                                                                ח"כ אביגדור ליברמן

                                                                                                יו"ר מפלגת "ישראל ביתנו"

הרשמה לרשימת תפוצה