אנשי השנה: ליברמן ופורר

אנשי השנה: ליברמן ופורר

נחמיה שטרסלר | 23 בספטמבר 2022 | הארץ

גם השנה, כאשר נסב עם המשפחה לארוחת ראש השנה, התפוח בדבש יהיה יקר מדי, וגם מחיר הדגים ייגע בשמים. בעצם, כל הארוחה תהיה יקרה להחריד.

הדבש והדגים הם שני מוצרים ששר החקלאות, עודד פורר, ניסה להוזיל כבר מזמן. הוא ניסה להוריד את המכסים עליהם, אך נתקל בהתנגדות עזה של הלובי החקלאי ומשרדי ממשלה שונים. אורנה ברביבאי למשל, שרת הכלכלה, סירבה לשתף אתו פעולה משום שרצתה לשאת חן בעיני החקלאים. יוקר המחיה פחות מעניין אותה.

וכך התארכו הדיונים, הבחירות התקרבו, משרד המשפטים עצר תהליכים, ורק השבוע הצליח פורר להוציא מכרז לייבוא חד פעמי של 500 טונות דבש עם מכס של 10% במקום 100%(!). לכן, מחיר הדבש יירד משמעותית בעוד שבוע־שבועיים, כשהדבש יגיע לחנויות. אבל בראש השנה נשלם עדיין את המחיר הכי גבוה בעולם.

תפוח מניו זילנד אולי יותר זול, אבל יש לו מחיר
המסקנה שהחקלאים לא יאהבו לשמוע: הרשתות לא אשמות במחירי הירקות
הסיפור עם הדגים די דומה. גם כאן נלחמו החקלאים נגד עם ישראל. הם הגישו התנגדויות אינסופיות להפחתת המכס, ופוליטיקאים מהעבודה תומכו בהם. כדאי לדעת ש–92% מהדגים שאנחנו צורכים (קפואים וטריים) מגיעים מיבוא. אז על מי מגינים כאן? על קומץ מגדלי דגים מקומיים שאינם יעילים? בגללם 9.6 מיליון אזרחים, חלקם בעלי שכר מינימום, משלמים מחיר גבוה ב–24% מהמחיר ב־OECD.

השבוע, למרות התקפות החקלאים, חתם שר האוצר, אביגדור ליברמן, על הורדת המכס על דגים ועל ביטולו המוחלט בתוך שנתיים. גם במקרה זה ההוזלה תגיע רק בעוד שבוע־שבועיים, כך שבראש השנה הגפילטע פיש והחריימה יהיו עדיין הכי יקרים בעולם.

הדבש והדגים הם רק דוגמאות. ליברמן ופורר מנסים להוריד מכסים וחסמי יבוא על כל סוגי המזון (וגם לבטל תקנים ייחודיים על מאות מוצרי צריכה אחרים). מדובר במאבק קשה מול הלובי החקלאי, שהוא הכי חזק בכנסת. יש לו נציגים בכל מפלגה, מה שעוזר לו להשיג שיעורי מכס מטורפים על מוצרי המזון. לכן מחיר הדבש גבוה ב–50% ממחירו במערב, מחיר שמן הזית גבוה ב–180% ומחיר הירקות הקפואים ב–90%.

כבר חודשים רבים מנסים ליברמן ופורר להוריד את המכסים גם על פירות וירקות. הם הצליחו באופן חלקי. הירידה לא תהיה בבת אחת ולא לאפס. היא תימתח על פני חמש שנים בעגבניות, מלפפונים, תפוחי עץ ועוד, אך תחול באופן מיידי על ירקות ופירות שכמעט שלא מגדלים בארץ. ואמנם, מחירי האננס, פירות היער והשום כבר ירדו בחדות.

המאבק להורדת מחירי המזון קשה. החקלאים משמיצים ומשרדי הממשלה מציבים חסמים שמונעים יבוא זול. האגף להגנת הצומח במשרד החקלאות מונע יבוא של ענבים, אבוקדו ולימונים בנימוקים משונים שלא קיימים באף מדינה מערבית. משרד הכלכלה עושה הכל כדי להשאיר "תקנים ייחודיים" על שורה של מוצרי מזון ארוזים. גם משרד הבריאות משתתף בחגיגה: הוא רוצה לחסום יבוא של 33 מוצרי מזון כמו שמן זית, דבש, מלח, חלבה, שימורי דגים וטונה, בשר בקר, פירות וירקות קפואים, בירה ויין, כי מבחינתם התקנים באירופה וארה"ב לא מספיק טובים. טוב, מדובר בעולם שלישי.

בעניין שמן הזית מציג המשרד נימוק שומט לסת: "לשמן יש מקום של כבוד במסורת היהודית... שימש למשיחת מלכים". הצילו!

לכבוד השנה החדשה, ראוי שהחקלאים ומשרדי הממשלה יפסיקו להפריע לליברמן ופורר במלאכה החשובה של הורדת יוקר המחיה. במקום השמצות, ראוי שיקבלו תואר כבוד: אנשי השנה בכלכלה.

הרשמה לרשימת תפוצה