השוד מתרחש מול העיניים שלנו

השוד מתרחש מול העיניים שלנו

אני לא יודע מי יהיה שר האוצר אבל מכל מה שאני שומע וקורא, לא מכינים כאן תקציב מדינה, אלא מכינים את שוד הקופה הציבורית, השוד מתרחש מול העיניים שלנו.

נכנסתי למשרד האוצר ב-13 ביוני, 2021, נכנסתי לתפקידי כשר האוצר כשמדינת ישראל נמצאת במשבר כלכלי עם גרעון 10.1%, אבטלה 9.2% והתחזיות היו בעייתיות.

היום לקראת סיום תפקידי המסתמן, מדינת ישראל נמצאת במקום אחר לגמרי, בלי גרעון, כמעט בלי אבטלה וכשהיא המדינה הצומחת ביותר במערב.

ניתן לראות את השבחים שאנו מקבלים מהגופים הבינלאומיים החשובים ביותר, כמו למשל רק לפני יומיים מחברת דירוג האשראי הבינלאומית S&P ששיבחה את כלכלת ישראל ככלכלה איתנה עם מדדים פיסקליים חזקים ועם הביצוע התקציבי החזק ביותר מזה כמה עשורים.

בים הסוער של הכלכלה העולמית עם כל מה שקורה בעולם, הצלחנו לנווט את הספינה שנקראת "הכלכלה הישראלית" בצורה נבונה, שקולה ומאוזנת, אנחנו משאירים משק בצמיחה ובמצב מצוין.

שני האתגרים הגדולים של כלכלת ישראל הם איך להכניס קהלים נוספים למעגל העבודה- נשים ערביות וגברים חרדים, ואיך מעלים את הפריון. צריך להתמודד עם שיפור התשתיות, פחות פקקים, יותר נגישות ותנועה חופשית וכמובן יותר השכלה ומקצועיות בכל פרמטר.

אתגר נוסף הוא איך משמרים ומפתחים את הקטר של הכלכלה הישראלית- תעשיית ההייטק.
מבחינתי כלכלה היא כמו רכבת, יש קרון שנקרא תיירות, יש קרון שנקרא בנייה וחקלאות ויש קטר שנקרא ההייטק הישראלי. עם כל מה שקורא בעולם אנחנו חייבים לשמר את ההייטק הישראלי כקטר. אם באותה הרכבת יש קרונות חדשים אבל הקטר הוא מיושן והוא זז לאט אז הכל זז לאט, כך גם בכלכלה.

לקראת הקמת הממשלה החדשה, הדבר המטריד ביותר הוא התמריץ השלילי להצטרפות למעגל העבודה בקרב המגזר החרדי. זה פשוט טירוף ואין כאן מילה אחרת, יוצרים בכוח תמריץ שלילי ליציאה לעבודה.
הנכונות של הממשלה המתגבשת להגדיל את תקציב הישיבות, להעניק תוספת של שלושה מיליארד ₪ למוסדות שלא מלמדים לימודי ליבה, להכפיל או לשלש את קצבת האברכים- זה לא רק פגיעה בכלכלה, אלא זו פגיעה בעתידה של ישראל ופגיעה במרקם החברתי שלנו. זה בלתי סביר בעליל.

לכן במקום להשקיע בתוכנית לבינה מלאכותית שגיבשנו ולהשקיע במחקר ופיתוח ובבניית מעבדות לאומיות, ישקיעו בישיבות, בקצבאות ובכל מיני גמ"חים ודברים שלוקחים אותנו אחורה. ברגע שמקבלים תלושי מזון ומכפילים לך את הקצבה אז אין לך שום רצון לעבוד.

צריך להבין ששתי האוכלוסיות עליהן דיברתי מהוות יחד כ-34% מכלל אזרחי ישראל (החרדים 13%, הערבים 21%)."תרומתן" של שתי הקבוצות הללו להכנסות המדינה עומדת במקרה הטוב רק על 10%.

מה שאנשים כנראה לא יודעים הוא שמה שמאיים עלינו כמדינה זה אי שוויון בנטל גם בביטחון וגם בכלכלה, זה לא יכול להימשך.

אני רואה מה קורה עם הדמוגרפיה ושיעור הצמיחה בחברה החרדית והבדואית וכך הלאה, אם לא נשנה את הכיוון שלנו תוך עשור, לא תהיה ברירה ומדינת ישראל תצטרך להעלות מסים ישירים למעמד הביניים בכ-16%, חלק מהם גם עלולים לרדת מהארץ. זה איום על המרקם החברתי שלנו ועל היציבות של המדינה.

ראינו רק השבוע שכ-30% מאזרחי ישראל מעלים בדעתם את האפשרות לרדת מהארץ. אם נצטרך להעלות מסים, בסוף זה יתממש ומדובר על אנשים שמשלמים את רוב המסים, אלה אותם אנשים שהם בעלי מקצוע והם הכי רציניים וחלקם מדברים איתי, מצב הרוח שלהם נוראי, המדינה לא תוכל לתפקד באי-שוויון כזה.

משק בית חרדי מקבל תמיכות וקצבאות מהמדינה בממוצע של כ-3700 שקל, משק בית חילוני מקבל 54% פחות. הפער הזה זועק, הילדים שלנו צריכים גם לשמור עליהם, גם להגן עליהם וגם לממן אותם, זה לא ילך.
אני לא רוצה להיות נביא זעם, צריך להתעשת.

דרעי, גפני וגולדקנופף לא למדו לימודי ליבה אז הם לא מכירים את חוקי ניוטון, אבל כמה שמשתוללים יותר, תגובת הנגד תהיה קשה יותר, כל הכספים שכרגע הם הולכים לשדוד מהקופה הציבורית, אנחנו נקח באותו הרגע בחזרה ונעביר אותם לסטודנטים, לחיילים ולחיילי מילואים, זה לא יכול להיות אחרת.

אנחנו רוצים מדינה ציונית, ליברלית וחופשית.

הקונפליקט שהגיע לשיאו בין הממסד הדתי לציונית כבר היה מי שניבא את זה. מי שקרא את ספרו של הרצל "מדינת היהודים", יש שם פרק שלם על תאוקרטיה, כבר שם הייתה נבואה על ההתנגשות בין הממסד הדתי להנהגה הציונית.
הוא כתב שאנחנו ננהל מדינת היהודים במדע ובחוכמות ואם כהני הדת ינסו להתערב בניהול המדינה נדע לכלוא אותם בבית מקדשי האל. כרגע הם לא רק מתערבים, אלא הם מכתיבים מה לעשות ואסור להשלים עם זה.

אנחנו עוד נפגש במסדרונות הכנסת, אני מקבל את תוצאת הבחירות, אהיה פעיל מאוד באופוזיציה ובכל הוועדות ובמליאה. אנחנו נלחם.
המדינה הזאת יותר מדי חשובה לנו, וצריך לעשות הכל כדי שנהיה מדינה משגשגת ושנשאר מדינה ציונית ליברלית וחזקה.

(מתוך דברי ביו״ע לזכר הנופלים של אגף תקציבים).

הרשמה לרשימת תפוצה