וועדת החינוך אישרה - חוק לציון יום היציאה והגירוש של היהודים מארצות ערב

וועדת החינוך אישרה - חוק לציון יום היציאה והגירוש של היהודים מארצות ערב

וועדת החינוך אישרה היום (9.6) לקראת קריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של ח"כ שמעון אוחיון ( יו"ר השדולה של פליטים יהודים יוצאי ארצות ערב), לציון יום היציאה והגירוש של היהודים מארצות ערב.

בשנים שקדמו להקמת מדינת ישראל חיו מאות אלפי יהודים במדינות צפון-אפריקה, המזרח התיכון והמפרץ הפרסי (להלן-ארצות ערב ואיראן). עקב הסכסוך הערבי-ישראלי סביב הקמת מדינת ישראל נפגעו יהודים בארצות ערב ובאיראן, על רקע יהדותן, מאלימות ומחוקים מפלים ולא זכו להגנת השלטון המקומי בארצות אלה. בחלק מהארצות אף התרחש גירוש של יהודים.

רובם המכריע של היהודים שעזבו ארצות אלה, או גורשו מהן, הותירו מאחור רכוש שהיה בבעלותם או בבעלות הקהילה היהודית ונאסר עליהם לממשו באופן מלא או להוציאו מהמדינה.

החוק לציון יום היציאה והגירוש של היהודים מארצות ערב מציע לקבוע את יום 30 בנובמבר, היום שלמחרת קבלת החלטת החלוקה בעצרת האו"ם בכ"ט בנובמבר 1947, כיום לציון היציאה והגירוש של היהודים מארצות ערב ומאיראן. ביום זה יציינו המשרדים הממשלתיים הנוגעים בדבר: טקס מרכזי לפתיחת היום - ביוזמת השר לאזרחים ותיקים, שיהיה השר הממונה על ביצוע החוק המוצע; פעילות חינוכית - ביוזמת שר החינוך; פעילות דיפלומטית בקשר לנושא, ובכלל זה לסוגיית הפליטים היהודים יוצאי ארצות ערב ואיראן וזכויותיהם לפיצוי על אובדן רכושם ורכוש קהילותיהם עקב יציאתם או גירושם - ביוזמת שר החוץ. עוד מוצע לקבוע כי הכנסת תציין יום זה בדיון מיוחד שייערך במועד הקבוע בחוק או במועד סמוך לו.

הרשמה לרשימת תפוצה