"ישראל ביתנו" הציגה את פרופ' ליאוניד אידלמן כמועמד מקצועי לתפקיד שר הבריאות

"ישראל ביתנו" הציגה את פרופ' ליאוניד אידלמן כמועמד מקצועי לתפקיד שר הבריאות

פרופ' ליאוניד אידלמן מכהן כנשיא הסתדרות הרופאים העולמית. בנוסף מנהל את מחלקת ההרדמה בבית החולים בלינסון וראש החוג להרדמה וטיפול נמרץ בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב.
מפלגת "ישראל ביתנו" הציגה אותו כמועמד מטעמה לתפקיד שר הבריאות. מערכת הבריאות במדינת ישראל קורסת ו"ישראל ביתנו" מאינה כי רק באמצעות שר מקצועי ניתן וצריך להציל את המצב.
"בתוך שלוש שנים מכניסתי לתפקיד שר הבריאות לא יהיו חולים במסדרונות. צריך לעשות מהפכה - לפתוח מחלקות חדשות, לתכנן בתי חולים חדשים ובמקביל להגדיל את מספר הסטודנטים לרפואה״. כך מתחייב פרופ' אידלמן.
"אני מבטיח", אומר פרופ' אידלמן, "בתוך שנתיים מכניסתי לתפקיד התורים להמתנה לניתוחים ובדיקות יתקצרו ב-30% ובתוך שלוש שנים יתקצרו ב-50%. בתוך שלוש שנים מכניסתי לתפקיד לא יהיו חולים במסדרונות. זה יומרני אבל זה אפשרי".
פרופ' אידלמן, כיהן בעבר בתפקיד תפקיד יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל בשנים 2009–2018.
"למערכת הבריאות לא הייתה אף פעם תכנית אסטרטגית. ליצמן נכשל בחוק ההסדרים, נכשל ברפורמת הפסיכיאטריה ובכל תחום בבריאות, מלבד רפואת שיניים"
אידלמן חוזר ומדגיש בין השאר כי צריך שבתפקיד שר הבריאות יכהן רופא כדי להבין את מורכבות המערכת. 
לדבריו, מערכת הבריאות פעלה ללא כל תכנית אסטרטגית: "ביקשתי ממנכ"ל משרד הבריאות לשעבר שליצמן יציג תכנית אסטרטגית. ליצמן הוציא מהכיס הפנימי פתקים ואמר: 'זו התכנית האסטרטגית'. כך מתייחסים למערכת הבריאות ולא פלא שהרסו כל חלקה טובה. ליצמן נכשל בחוק ההסדרים, נכשל ברפורמת הפסיכיאטריה ונכשל בכמעט בכל תחום בבריאות".
"זה בלתי נסלח - כדי לשרת את האוצר מציגים את הרופאים כמי שעושים 'מאנקי ביזנס' עם חברת התרופות; חוזר משרד הבריאות? זה לא ייאמן! משרד בריאות שלא מאמין ברופאים שלו ומפרסם משכורות של רופאים כדי שבציבור תהיה תחושה שהרופאים הם רודפי בצע ולא יעזו לבקש תוספות״
לדבריו, אי אפשר לסלוח למשרד הבריאות הנוכחי על הפגיעה בתפקיד הרופא. "זה בלתי נסלח - כדי לשרת את משרד האוצר מציגים את הרופאים כמי שעושים 'מאנקי ביזנס' עם חברת התרופות; חוזר משרד הבריאות? זה לא ייאמן! - משרד בריאות שלא מאמין ברופאים שלו ומפרסם משכורות של רופאים כדי שבציבור תהיה תחושה שהרופאים משתכרים הרבה והם רודפי בצע ולא יעזו לבקש תוספות״.
הפתרון למחסור ברופאים מצוי, לדבריו, בהעלאת מספר הסטודנטים לרפואה והתקנים למתמחים. "בניגוד למה שאומרים, מספר הרופאים בארץ נמצא בירידה, להבדיל מכל המדינות המפותחות, הזקנים פורשים והמדינה לא מתכוננת - אין מספיק סטודנטים. אם אהיה שר הבריאות, אביא עוד תקנים למתמחים ואם בסוף הקדנציה שלי לא נוסיף אלף תקנים - אני פורש מהתפקיד״, מצהיר אידלמן ומזכיר: ״ב-2011 הפסקתי שביתת רעב והכל בשביל המתמחים, השגתי שלושה דברים: לא יותר משש תורנויות, הוספת אלף תקנים ומענקים.
"המענקים למתמחים הצליחו בגדול וגרמו לאנשים ללכת למקומות שכלל לא הולכים. בנאונטולוגיה ב-2011 היו שלושה מתמחים – שלוש שנים אחר כך היו 18. ב-2011 הכנסנו גם את הכירורגיה כמקצוע במצוקה. היה אז מצב שמנהל מחלקה אמר שלא היה מוכן שמתמחה שלו ינתח חתול מת, מאז המחלקות התמלאו ועכשיו זה שוב מידרדר".
"דבר ראשון שצריך כדי לעזור למתמחים זה להוסיף מזכירה בלילה. ניתקו את הרופא מהחולה, הרופא כל היום מול המחשב, הביורוקרטיה דורשת את זה ממנו, עבודה משרדית וסניטריה, זה לא נכון ולא הגיוני מכל הבחינות. כשמתמחה צריך להזמין CT וייעוץ מכל המחלקות, הוא לא נח וזה סיבה לשחיקה. את זה מזכירה צריכה לעשות"
"לגבי המתמחים, אני הראשון שאומר לרופאים הוותיקים שהתורנויות שלנו היו יותר קלות משלהם, הם עובדים חד משמעית יותר קשה. במחלקה שלי אני משחרר מתמחים תמיד אחרי 24 שעות. יש דברים שאפשר לעשות מיידית להקל על מצוקתם. דבר ראשון צריך להוסיף מזכירות בלילה. חייבת להיות מזכירה שתזמין CT, תעזור בהקלדה. ניתקו את הרופא מהחולה, הרופא כל היום מול המחשב, הביורוקרטיה דורשת את זה ממנו, עבודה משרדית וסניטריה, זה לא נכון ולא הגיוני מכל הבחינות. כשמתמחה צריך להזמין CT וייעוץ מכל המחלקות, הוא לא נח וזה סיבה לשחיקה. את זה מזכירה צריכה לעשות וזה מה שאני הולך לעשות: אחייב שיהיו מזכירות בלילות, שהן יכינו מכתבי שחרור״.
בסיום דבריו אומר פרופ' אידלמן: "אני רואה בזה צו שמונה ואני אפעל לתקן כל דבר לא הגיוני שקיים במערכת הבריאות. אני קם כל בוקר כדי לפתור בעיות וכמו שאני מנהל מחלקה בבית חולים כדי לפתור בעיות, אדע לגבור על האתגרים בתפקיד שר הבריאות״.

הרשמה לרשימת תפוצה