מחדל ניהול מערכת החינוך
עקב הדיונים בנוגע לפתיחת מערכת החינוך וקפסולות הישראבלוף, פרסם הבוקר (א') ח"כ עודד פורר את המילים הבאות:
"הורים לילדים, מגילאי גן ועד לכיתה י"ב, תופסים את הראש ולא מבינים.
לא מבינים איך אומת הסטארט-אפ, המדינה ששולחת לווינים לחלל, שהוציאה מקירבה זוכי פרס נובל לספרות, כימיה וכלכלה, שמוסדות המחקר שלה אחראים על המצאות פורצות דרך ואזרחיה מובילים בתחומי היזמות והחדשנות, נמצאת שנה בתוך המשבר ומערכת החינוך שלה ממשיכה לדפוק את הראש בקיר עם אותם הפתרונות הכושלים לאותן הבעיות.
משבר הקורונה הוא הזדמנות בלתי חוזרת, שניתן היה לנצל לטובת הפיכת מערכת החינוך לגמישה יותר, מתאימה יותר למאה ה – 21, בקבוצות קטנות יותר וטכנולוגית יותר.
במקום זה קיבלנו את אותו הדבר, שוב ושוב ושוב. סגירה, פתיחה חלקית, סגירה, פתיחה חלקית ושוב סגירה.
במקום שנהיה המובילים בתחום, מדינת ישראל הפכה למדינה היחידה, למעט מקסיקו, שלא הצליחה לפתוח את מערכת החינוך במלואה אפילו ליום אחד מאז חודש ספטמבר.
בכל פעם שהמערכת נפתחה, זה היה בקפסולות ישראבלוף – בהן הילדים 'כאילו' מופרדים בבית הספר, אבל המורים נודדים בין הכיתות, כמו הגננות והסייעות שנודדות בין הגנים. זאת ועוד, הרי ברור שהילדים נפגשים אחר הצהריים, והקפסולות אינן מתאימות בהכרח למבנה החברתי בכל שכבה.
מדינה שיש בה מורות חיילות, מש"קיות חינוך, ומערכת מפותחת של שנת שירות עם בוגרי מערכת החינוך, לא השכילה לייצר מודל אחר, המנצל את כל הכלים העומדים לרשותה.
מאז תחילת המשבר, חלפה כמעט שנה, אך גם בימים הקרובים, כשתחזור מערכת החינוך לפעילות, זו תהיה פעילות חלקית, באותה מתכונת מבלי לנצל את המצב לשינוי מערכתי.
ההורים לילדים בגיל הרך כבר מטפסים על הקירות. נסו להעביר פגישת זום עם העבודה כשילד בן שנתיים או ארבע, או שני ילדים כאלה, מתרוצצים וזקוקים לתשומת לב. מעניין איך במערכת החינוך מצפים ממורות ומורים, שגם הם הורים לילדים קטנים, להעביר את הזומים הללו ולגלות קשב לתלמידים שלהם, כשהילדים שלהם נודדים בין מחשבים (שלא תמיד יש בכל בית), או מתרוצצים חסרי מעש בין הרגליים או על הידיים, כי הגן סגור.
שנה היתה לממשלת ישראל להיערך עם הכשרות טכנולוגיות (שלא הגיעו למורים) ויציאה מחוץ לקופסא, עם ניצול סיורים, טיולים, מוזיאונים ולמידה חווייתית, לצד למידה בבית הספר ולמידה בזום, באופן שהיה מאפשר המשך שגרה כלשהי בקבוצות קטנות. שנה שלמה יכלו במערכת החינוך לבנות מתווה פעילות לגני הילדים שבו אין נדידת סייעות וגננות. שנה ניתן היה לבנות שיתוף פעולה עם מערך המורות החיילות ומש"קיות החינוך בצבא, יחד עם מערך שנת השירות, כדי לתגבר את המערכת, אך דבר לא נעשה.
המחדלים של ממשלת ישראל בקורונה הם רבים. החל מהניהול הכלכלי הכושל, עבור למשבר במערכת הבריאות שלא נוהל ועד לכלל מחדלי אופן קבלת ההחלטות. הרשימה עוד ארוכה. מעל כולם מתנוסס המחדל של ניהול המשבר במערכת החינוך. המחדל הזה מורגש בימים אלו רק בקרב ההורים לתלמידים או לילדי הגנים, אך את מחיר המחדל הזה תשלם מדינת ישראל בשנים הבאות.
ממשלת ישראל החדשה שתקום מיד לאחד הבחירות תצטרך לקבל החלטות קשות גם בתחום החינוך. המשבר יחייב התכנסות למהפכה במערכת החינוך, כולל מערכת החינוך במגזר החרדי ובמגזר הערבי, באופן שיתאים את המערכת למאה ה – 21, תוך מתן מענה להתפרצויות תחלואה מבלי לסגור את מערכת החינוך."